Condicions d’ús dels bitllets
Et recordem com fer un ús correcte dels bitllets i els abonaments de transport
Informació general
Els menors de quatre anys estan exempts de disposar de bitllet de transport. La resta de viatgers han de disposar d’un bitllet de transport vàlid, adequat i cancel·lat.
Cal que t’asseguris que el bitllet és el correcte per a les teves característiques personals i que és vàlid per a les zones del desplaçament que vols dur a terme.
A més, has de validar el bitllet abans de començar el viatge i en tots els transbordaments que facis, excepte si són enllaços directes entre línies de metro. Per ajudar-te a identificar que el bitllet ha estat validat correctament, les validadores de bus mostren una llum verda i emeten un so suau. En canvi, s’encén una llum vermella i emeten un so fort quan el bitllet no ha estat validat. Al metro, les validadores no donen pas si hi ha hagut un error de validació. Si el teu abonament no està operatiu com a conseqüència d’un mal funcionament de les validadores, posa’t en contacte amb el personal de bus i metro, que te’l podran bescanviar. Les targetes malmeses per altres causes no donen dret a bescanvi ni compensació.
Finalment, has de conservar en bon estat el bitllet validat correctament fins al final del trajecte. No pots llençar-lo abans de sortir de les instal·lacions, ja que l’hauràs de mostrar i posar a disposició dels empleats que te’l demanin.
Si necessites informació de detall dels bitllets o els abonaments de transport, accedeix a la secció “Bitllets i tarifes”.
Validesa dels abonaments de transport
L'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) estableixen la validesa temporal màxima dels bitllets i abonaments integrats adquirits durant cada any.
Caducitat dels títols comprats en 2022
Les T-casual comprades el 2022 ja han caducat; es van poder fer servir fins al 15 de gener de 2023. La resta de títols adquirits durant el 2022 es poden utilitzar fins al 31 de desembre de 2023 si no caduquen abans per la caducitat pròpia del títol.
La T-16 i la T-verda es poden utilitzar fins a la data de caducitat pròpia en cada cas.
Validesa mensual
Els abonaments amb una validesa mensual permeten viatjar durant 30 dies des de la primera validació.
Els 30 dies es comptabilitzen tenint en compte el dia sencer de la primera validació, més els 29 dies següents. L’abonament, per tant, és vàlid fins a la finalització del servei de l’últim dia. En cas que el darrer dia el servei de metro finalitzi passada la mitjanit, serà vàlid fins a les 3.59 h de la matinada de l’endemà.
Validesa trimestral
Els abonaments amb una validesa trimestral permeten viatjar durant 90 dies des de la primera validació.
Els 90 dies es comptabilitzen tenint en compte el dia sencer de la primera validació, més els 89 dies següents. L’abonament, per tant, és vàlid fins a la finalització del servei de l’últim dia. En el cas que el darrer dia el servei de metro finalitzi passada la mitjanit, serà vàlid fins a les 3.59 h de la matinada de l’endemà.
Què permet la integració tarifària?
Amb un abonament integrat (el bitllet senzill no ho és) pots fer fins a 3 transbordaments a altres transports integrats en un període determinat pel nombre de zones de la targeta. Per als abonaments d’una zona, el límit temporal és de 75 minuts des de la primera validació. Aquest període augmenta 15 minuts per a cada zona addicional.
Cal que tinguis en compte que anar i tornar o fer una interrupció o una represa del trajecte es consideren dos desplaçaments. Per aquest motiu, la integració tarifària no et permet efectuar, dins el mateix desplaçament, dues validacions al metro de Barcelona (ni a la mateixa línia de FGC), ni dues validacions consecutives de bus a la mateixa línia.
Com calcular el nombre de zones
Fora dels desplaçaments on s’aplica la tarifa metropolitana, pots calcular el nombre de zones de l’abonament que necessites amb la informació sobre el funcionament del sistema tarifari integrat al web de l'ATM.
Els abonaments de 6 zones permeten el desplaçament entre tots els municipis de l’àrea del transport metropolità de Barcelona. Pots consultar quins són al mapa de zones.
Tarifa metropolitana
Temps màxim de permanència al metro i al bus
Al metro, el teu bitllet o abonament validat és vàlid durant les dues hores següents.
Al bus, una validació et dóna dret a arribar fins al final de la línia en la direcció escollida (excepte a les línies de Bus del Barri i en altres línies circulars, en què pots fer tot el trajecte de la línia).
Abonaments unipersonals, multipersonals i personalitzats
Els abonaments unipersonals (com la T-casual) no el pots utilitzar, de manera simultània, més d’una persona, però sí en moments diferents. Per exemple, al matí la fas servir tu i, a la tarda, una altra persona a qui deixis la targeta.
Els abonaments multipersonals els poden validar més d'una persona a la vegada per a un mateix trajecte. Això significa que, amb aquest abonament, pot viatjar més d'una persona al mateix temps sempre que viatgin juntes. Per compartir correctament un abonament multipersonal (com la T-grup i la T-familiar), cal que l’hagis validat tantes vegades com persones hi viatgeu. Al metro, cal que realitzeu tot el trajecte juntes, des de l’estació d’accés fins a la sortida de les instal·lacions. En el cas del bus, podeu separar-vos, però la persona que porta l’abonament ha de ser l’última a baixar del vehicle.
Els abonaments personalitzats només els pots utilitzar si ets el titular de la targeta. A l’anvers d’aquest tipus d’abonaments hi ha de constar el teu número del DNI o de document equivalent, i caldrà que t’identifiquis amb els documents necessaris cada cop que et sol·licitin l’abonament. En cas contrari, es considerarà que no has posat a disposició cap bitllet de transport vàlid i podrà ser retirat. Els abonaments personalitzats més comuns són la T-16, la T-jove i la T-usual.
Són un cas particular d’abonaments personalitzats els bonificats per a famílies monoparentals o nombroses (abonaments FM/FN) perquè, a més del DNI o equivalent de la persona titular, aquests abonaments han d’anar acompanyats del carnet, original i en vigor, de família monoparental o nombrosa (i cal mostrar-lo, en cas que un empleat el sol·liciti).
Sol·licitud de bescanvi
Pots demanar el bescanvi del teu bitllet o abonament en les situacions següents:
- Si, tot i estar ben conservat, les validadores de metro o de bus de TMB no poden llegir la banda magnètica del bitllet o abonament. En aquest supòsit, has de lliurar el teu bitllet o abonament i en rebràs un altre amb les mateixes característiques: mateix títol de viatge, nombre de zones i viatges o dies de validesa restants. Pots demanar el bescanvi al personal de bus i de metro en el mateix moment que detectis el mal funcionament.
- Si canvien les tarifes i no has validat el bitllet o abonament ni un sol cop, pots sol·licitar un bitllet o abonament equivalent de la nova tarifa i lliurar el de la tarifa anterior en el termini màxim que estableixi l'ATM. Per al cas de les T-casual comprades durant el 2022, el termini de bescanvi és de l'1 de gener al 31 de març de 2023. La resta de títols no dona dret a bescanvi per canvi de tarifes perquè, el 2023, mantenen les tarifes i les bonificacions de 2022. En general, si el nou bitllet o abonament és més car que l'antic, cal abonar-ne la diferència. Si és més barat, no es tornen els diners. A TMB, aquest tipus de bescanvis es poden sol·licitar de forma exclusiva als Punts TMB.
- Si has adquirit un abonament pels canals de venda de TMB i no és el que volies i no l'has fet servir, te’l podran bescanviar per un altre abonament amb les característiques que et convinguin i d'import equivalent als Punts TMB mentre el títol sigui vàlid.
Política de devolució
El client té dret a la devolució del bitllet de transport si el conservi en bon estat, sense validar ni un sol cop i dintre del termini establert des del moment de la compra.
La devolució es realitzarà a través del mateix mètode de pagament, sempre que sigui possible.
Terminis i mitjans per sol·licitar la devolució dels títols de transport comprats a canals de venda de TMB:
- Bitllet senzill de bus validat amb targeta bancària: consulta les Condicions de compra i de validació del bitllet senzill de bus amb targeta bancària.
- Voucher: el voucher és un document amb codi numèric rebut després de la compra que dona dret a bescanviar-lo per un bitllet o abonament. Consulta les condicions generals de compra de títols de viatge a través de canals digitals.
- Bitllets i abonaments T-mobilitat. El termini per demanar-ne la devolució és de 14 dies naturals des del moment de la compra.
- Si els has comprat a través dels canals digitals de TMB (TMB Tickets i TMB App), consulta les condicions generals de compra de títols de viatge a través de canals digitals.
- Si els has comprat a través de les distribuïdores automàtiques de la xarxa de metro, cal que facis la sol·licitud de devolució a través del formulari de queixes i reclamacions.
- Si els has comprat als Punts TMB o Quioscos T-mobilitat, cal que acudeixis a qualsevol Punt TMB (llevat del Punt TMB La Sagrera) o Quiosc T-mobilitat. Cal presentar-hi la documentació identificativa i el tiquet de compra, on consta el número d’operació.
- Bitllets i abonaments comprats a través del web Hola Barcelona: consulta les condicions generals de contractació en línia del web Hola Barcelona.