Com s’utilitza la T-mobilitat
Tot el que necessites saber per moure’t de manera intel·ligent amb transport públic.
Com em puc fer de la T-mobilitat?
Dona’t d’alta en línia amb TMB App o al web TMB Tickets. També pots donar-te d’alta de manera presencial amb cita prèvia als Quioscos T-mobilitat de la xarxa de metro. En cas que tinguis dret a la bonificació de títols de transport per a famílies monoparentals o nombroses, informa’t de com pots gestionar l’alta i activar el teu perfil a Altres gestions.
Consulta més informació a Dona't d'alta a la T-mobilitat.
Quins beneficis tindré si faig servir la T-mobilitat?
Podràs viatjar per tota la xarxa de transport públic amb una sola targeta recarregable o amb el telèfon mòbil.
Aporta comoditat, perquè et permet fer moltes gestions, compres i consultes a través d’internet i de l’aplicació mòbil. També aporta seguretat, perquè disposaràs d'un suport més resistent i durador que les targetes amb franja magnètica, i et permetrà mantenir els títols comprats en cas de pèrdua, robatori o danys.
Amb l’aplicació TMB App podràs fer altres gestions, consultar les alteracions del transport públic en temps real o buscar les millors rutes per als desplaçaments.
Més informació a Avantatges de gestió
Els preus del transport canvien amb la T-mobilitat? Té cost?
No, no canvien. Els preus i les tarifes són aprovats pel Consell d’Administració de l’Autoritat del Transport Metropolità de l’àrea de Barcelona cada any.
La targeta té un cost de 4,5 euros, es pot fer servir de manera indefinida i té una garantia de cinc anys. El motiu que la targeta sigui de pagament és per cobrir una petita part del cost de producció de les targetes i de la infraestructura digital de la T-mobilitat. Tanmateix, els suports de la T-mobilitat són molt més duradors que una targeta de cartró i tenen altres avantatges.
La funcionalitat extra per poder carregar títols al mòbil, anomenda cartera electrònica, té un preu simbòlic d’1 euro i només es paga la primera vegada que es descarrega.
Més informació a Tria el teu suport i a Compra i carrega títols de transport.
Quants suports diferents hi ha de T-mobilitat? Com són?
N’hi ha dos: la targeta recarregable i el suport mòbil. Tots dos funcionen sense contacte i de manera independent l’un de l’altre.
La targeta és de PVC i té una garantia de cinc anys, en què queda cobert qualsevol defecte de fabricació del xip. La garantia, però, no cobreix els danys o el desgast derivats de fer servir la targeta o a causa d’un mal ús per part de la persona usuària.
Per al suport mòbil necessites un telèfon amb sistema operatiu Android i tecnologia NFC.
Si tens un dispositiu amb sistema operatiu iOS i tecnologia NFC, també et pots descarregar l’aplicació i fer servir el mòbil per descarregar els títols en suport PVC, però, de moment, no pots disposar de la funcionalitat de validar el títol per accedir al transport públic. Sí que pots comprar títols i carregar-los des del mòbil en una targeta T-mobilitat per contacte.
Si ho vols, pots adquirir una targeta recarregable i tenir l’aplicació mòbil a la vegada, però funcionen de manera independent, com dos suports diferents que no estan vinculats.
Més informació a Tria el teu suport
Qui es pot donar d’alta a T-mobilitat? Es pot compartir?
Les persones majors d'edat poden donar-se d'alta a la T-mobilitat i tenir un usuari o compte T-mobilitat propi.
Els menors d’edat i la resta de persones dependents poden disposar d'un usuari T-mobilitat sempre que estigui vinculat a l'usuari o compte T-mobilitat d'una de les persones que en són responsables (família, tutors o tutores legals). Aquesta persona major d'edat és qui pot gestionar el compte del menor d'edat o persona dependent.
Recorda que has de portar sempre un document d’identitat oficial en vigor per demostrar que la targeta de transport és teva.
Més informació a Altres gestions
He demanat una targeta T-mobilitat: quants dies trigarà a arribar? Com l'activo?
La targeta T-mobilitat arribarà a l’adreça que hagis indicat en un termini aproximat de quinze dies. Si passat aquest temps no en tens cap notícia, pots reclamar-la a través del formulari queixes en el termini màxim de sis mesos des de la data de la compra.
Si la targeta s'ha enviat a través de correu postal certificat, pots conèixer l'estat de l'enviament a través del web de Correos) i a la secció "Les meves sol·licituds" del web TMB Tickets.
Per poder utilitzar-la, cal que l’activis. Consulta com fer-ho a Activació de la targeta T-mobilitat.
Més informació a Tria el teu suport.
És obligatori o ho serà utilitzar el sistema de la T-mobilitat?
Durant uns quants mesos, el nou sistema T-mobilitat i el sistema magnètic convencional conviuran i es podran utilitzar tots dos. Quan el sistema T-mobilitat estigui consolidat i completament desplegat, es retiraran els títols amb banda magnètica que havíem utilitzat fins ara, de manera que el sistema T-mobilitat serà la plataforma de referència del transport públic i la mobilitat a l’àrea de Barcelona. Durant aquest interval, pots adquirir títols amb banda magnètica, encara que disposis de la T-mobilitat.
Més informació a Què és la T-mobilitat?
On la puc fer servir?
A On puc fer servir la T-mobilitat? pots conèixer a quins operadors de transports i en quin àmbit territorial pots fer servir la T-mobilitat en cada moment.
Els vehicles i les estacions de la xarxa on es pot fer servir la T-mobilitat estan preparats amb els nous sistemes d’accés sense contacte, a més de les màquines validadores que hem utilitzat fins ara i que continuaran funcionant. Només has d’apropar la targeta o el mòbil al panell amb el logotip que simbolitza el mètode sense contacte.
Més informació a Com es valida?
Què em pot passar si utilitzo malament la T-mobilitat?
- Si es tracta d’un títol de tarifa general, com ara una T-usual, has d’anar a un Punt TMB per desbloquejar-la. Si es tracta d’un títol bonificat, com ara la T-jove, els títols FM/FN, que requereixen una acreditació i tenen preus especials, no es pot desbloquejar. Pots presentar les al·legacions pertinents a l’ATM, ja que és qui té la potestat per decidir si es desbloquegen aquest tipus de títols. Per a la retirada de la sanció, en cas que no es vulgui pagar la percepció mínima, l’al·legació s’ha de fer a TMB.
- Si viatges amb un mòbil sense bateria o el mòbil deixa de funcionar, seria com si viatgessis sense títol, atès que el bon funcionament del mòbil és responsabilitat de la persona usuària. Així, l’equip d’intervenció et podria imposar una percepció mínima. No obstant això, disposes de 48 hores per recórrer contra la sanció i demostrar que feies el desplaçament després d’haver validat el títol, que haurà quedat registrat a l’historial de viatges.
Més informació a Altres gestions
Si no funciona la targeta o si està bloquejada, què he de fer?
- La tecnologia en què es basa el sistema T-mobilitat té una fiabilitat elevada. Tot i així, si el suport deixa de funcionar, en pots aconseguir un duplicat amb els títols que conté en qualsevol dels punts presencials de la xarxa que prestin aquest servei. Aquest duplicat, considerat com un bescanvi, és gratuït sempre que el suport deixi de funcionar per causes alienes a la persona usuària i estigui en garantia. Si el suport no està en garantia o l’ha malmès la persona usuària, cal pagar-lo de nou. Els títols que conté el suport espatllat, però, es traspassen de manera gratuïta al nou suport.
- Si la targeta s’espatlla un cop ja has fet la validació, dirigeix-te a un dels punts d’atenció presencial inclosos en el projecte T-mobilitat i demana un duplicat del suport.
- Si ets al metro i la teva T-mobilitat s’espatlla abans de validar el títol per causes alienes a tu i no pots entrar a la xarxa, pots demanar bescanviar-la al personal de l’estació. Posteriorment, t’has de dirigir a un punt presencial per rebre el duplicat. Si et trobes a la xarxa d’autobús, has de pagar un bitllet d’incidència i, posteriorment, sol·licitar el reemborsament del bitllet i el duplicat del suport als punts d’atenció. Per poder retornar els diners, el client ha de presentar el suport espatllat, juntament amb el bitllet d’incidència, així com el seu document identificatiu, a un punt presencial quan demani el duplicat definitiu.
- El duplicat és gratuït sempre que el suport deixi de funcionar per causes alienes a la persona usuària i estigui en garantia. Si el suport no està en garantia (cinc anys) o la persona usuària l’ha malmès, s’ha de tornar a pagar. En qualsevol cas, obtindràs el duplicat amb els títols que contenia abans d’espatllar-se.
- Si has bloquejat tu la targeta, la pots desbloquejar sempre que no n’hagis demanat un duplicat. Pots sol·licitar el bloqueig o desbloqueig des de l’àrea personal del web i l’aplicació, o presencialment, als Punts TMB. Si trobes que la T-mobilitat està bloquejada per una sanció, o en desconeixes el motiu, posa’t en contacte amb nosaltres a través dels canals que t’oferim.
Més informació Altres gestions i a Venda i atenció al client
Què he de fer si perdo la T-mobilitat?
En cas de pèrdua o robatori del suport el pots bloquejar per assegurar que ningú més no el fa servir. Pots fer-ho des del teu espai personal a TMB Tickets o bé pots adreçar-te a un Punt TMB. Si més tard el trobes, el pots desbloquejar pel mateix canal que l'hagis desbloquejat.
Si no el pots recuperar, pots demanar-ne un duplicat, però has d’assumir el cost del nou suport. Des del moment en què demanes el duplicat, però, ja no pots fer servir l’antic suport si el trobes. Tot i que hagis de pagar el preu del suport, conserves el títol o els títols que hi tenies carregats. Aquest tràmit només es pot fer de manera presencial en un Punt TMB.
Més informació a Avantatges de gestió
Quins títols puc fer servir amb la T-mobilitat? Com els compro?
El desplegament de la gamma de títols de transport és progressiu. Coneix els títols que pots fer servir a la T-mobilitat en cada moment a la pàgina Compra i carrega títols de transport.
De moment, pots portar un títol més una recàrrega de reserva del mateix títol a la targeta T-mobilitat o al telèfon mòbil.
Pots comprar títols des del teu mòbil i validar amb el mateix telèfon, si tens sistema operatiu Android amb tecnologia NFC. També pots carregar i recarregar títols a les targetes T-mobilitat amb telèfons tant Android com IOS, amb tecnologia NFC, acostant la targeta al dispositiu.
Una altra opció per carregar o recarregar els títols de transport a la targeta és fer-ho a les màquines expenedores de la xarxa de metro. Un cop hagis fet la compra, és necessari que acostis la targeta al lector de la màquina per fer efectiva la càrrega del títol.
Més informació a Compra i carrega títols de transport
Com funciona la T-mobilitat al mòbil?
- Descarrega’t la T-mobilitat a través de TMB App i gestiona els suports, els títols, els viatges i moltes més opcions amb el telèfon mòbil, tant amb Android com amb iOS. Si també tens una targeta T-mobilitat recarregable, pots comprar títols des del mòbil i carregar-los a la targeta apropant els dos elements.
- Si disposes d’un telèfon amb sistema operatiu Android amb tecnologia NFC, també pots accedir al transport públic validant el títol amb el mòbil, gràcies al sistema sense contacte. En aquests casos, és necessari descarregar una funcionalitat anomenada cartera electrònica, que quedarà vinculada al teu usuari i al teu mòbil automàticament, i on es desen els títols comprats. L’ús de la cartera electrònica requereix el pagament únic d’1 euro abans de poder carregar-hi el primer títol. T’aconsellem que tinguis sempre instal·lada la darrera versió de la cartera electrònica.
- Si el teu telèfon no té NFC, no pots carregar el títol adquirit a la targeta de manera directa per aproximació dels dos elements, que és el que significa NFC: Near Field Communication, o comunicació de camp proper. Per fer la càrrega, has d’adreçar-te a les màquines expenedores de la xarxa de metro.
- Si canvies el mòbil Android amb NFC per un altre mòbil amb el mateix sistema operatiu i tecnologia NFC i tens títols desats al mòbil antic, pots portar els títols al nou mòbil i conservar-ne les mateixes condicions. Només has de desvincular la cartera electrònica del mòbil antic i vincular-la al mòbil nou. Si canvies de mòbil Android a mòbil iOS, no pots conservar la cartera electrònica, ja que iOS no permet, ara per ara, l’ús d’aquesta funcionalitat de la T-mobilitat.
Més informació a Tria el suport i a Compra i carrega títols de transport.
Títols bonificats i documentació
Actualment, els títols socials o bonificats que es poden comprar i fer servir amb la T-mobilitat són la T-usual i la T-jove per a famílies monoparentals o nombroses (FM/FN) i la T-16.
Per informar-te sobre com obtenir la T-16 per a la T-mobilitat, consulta la pàgina de detall del títol.
Quant a la resta, si vols adquirir un d’aquells títols i la plataforma no t’ofereix l’opció de comprar-los, és perquè no compleixes els requisits necessaris o no has presentat la documentació pertinent per demostrar que els compleixes.
Amb el nou sistema, els usuaris tenen associats perfils bonificats específics, segons les seves característiques i la documentació que presentin.
Si ets menor de 25 anys, se’t vincula de manera automàtica el perfil jove, que et permet adquirir la targeta T-jove un cop t’hagis dona't d'alta a la T-mobilitat.
Si tens un altre perfil bonificat específic, com ara el de de família monoparental o nombrosa (FM/FN), és necessari fer els tràmits següents:
- Si encara no has gestionat l’alta a la T-mobilitat, has de demanar cita prèvia als Quioscos T-mobilitat per sol·licitar l’alta i l'activació del perfil. En el moment de la gestió, cal que presentis la documentació que t’acrediti com a beneficiari d'aquest perfil.
- Si ja has gestionat l'alta a la T-mobilitat, per activar el perfil has d’adreçar-te a un dels Quioscos T-mobilitat, sense cita prèvia, i aportar-hi la documentació que t’acredita com a beneficiari d'aquest perfil.
La presentació de la documentació acreditativa només es fa un sol cop i la informació ja queda registrada al teu perfil. Tindràs accés als títols bonificats fins que et caduqui el carnet d’FM/FN.
En cas de família monoparental o nombrosa, un cop tinguis gestionada l’alta a la T-mobilitat i activat el perfil, podràs modificar les teves dades personals i els perfils que tens associats als teus suports des de l'espai personal a TMB Tickets.
Consulta més informació Altres gestions.
M’he equivocat comprant un títol. Què he de fer?
On puc consultar la validesa i el saldo del títol?
Pots veure l’estat dels títols a l’espai personal de TMB App o de TMB Tickets. També pots fer la consulta per telèfon o de manera presencial, als Punts TMB.
Més informació a Altres gestions.
Puc obtenir un rebut o una factura dels títols que compri?
Sí, a l’espai personal pots revisar l’historial de compres realitzades a través dels nostres canals digitals i pots descarregar la factura simplificada que necessitis. Si necessites una factura completa, pots acudir als Punts TMB, amb cita prèvia.
Més informació a Venda i atenció al client